Fifty Shades

Fifty Shades er en trilogi skrevet av E.L James og handler om Anastasia Steele og Christian Grey, som innleder et forhold etter et tilfeldig møte.

Disse bøkene har stått lenge ulest i bokhylla mi fordi jeg hele tiden har utsatt å begynne på dem. Jeg hadde nemlig ikke så lyst til å lese dem, men nå har jeg endelig gjort det.






Fra baksiden av første bok: 
"When literature student Anastasia Steele interviews successful entrepreneur Christian Grey, she finds him very attractive and deeply intimidating. Convinced that their meeting went badly, she tries to put him out of her mind - until he turns up at the store where she works part-time, and invites her out. 

Unworldly and innocent, Ana is shocked to find she wants this man. And, when he warns her to keep her distance, it only makes her want him more. 

But Grey is tormented by inner demons, and consumed by the need to control. As they embark on a passionate love affair. Ana discovers more about her own desires, as well as the dark secrets Grey keeps hidden away from public view..."



Jeg brukte (for meg) unormalt lang tid på disse bøkene. Grunnen til det er at fortellingen rett og slett ikke fenget meg noe særlig og jeg hadde derfor ikke særlig leselyst. Så jeg endte opp med å bruke mer tid på å se tv-serier i stedet. 

Det første som skuffer meg er språket. Jeg synes det er for enkelt; kort og kjedelig. Og etterhvert som jeg leser videre blir det for mange repetisjoner; samme setning og samme beskrivelse. Dessverre gjelder også det selve fortellingen og handlingen. Foruten noen få hendelser og nye personligheter som introduseres er det det samme som skjer gjennom disse tre bøkene. Det blir raskt kjedelig og ensformig. 

Likevel skal det sies at det er et par ting jeg liker med bøkene og det første er e-postene Ana og Christian sender hverandre; de er ganske så morsomme og jeg ler høyt av flere av dem. Det andre er all den fascinerende psykologien bak Christian. 

Følelsen jeg sitter igjen med etter å lest disse bøkene er stolthet. Stolthet over å ha lest dem ferdig, fordi det var for meg en liten lidelse å gjennomføre dette prosjektet. Det er (dessverre) enda en bok, samme fortelling som i første bok, men fra Christian sitt synspunkt. Jeg skal lese den. En gang. Før jeg dør. 













Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018