August - Ferietid

Nå i august har jeg hatt ferie. Hele måneden. Jeg har ikke gjort så veldig mye ekstraordinært, men jeg har da fått gjort noe utenom det vanlige ;)

De første dagene koste jeg meg bare hjemme. Så kjørte søster, hennes sønn og jeg til Fredrikstad for å besøke en av de andre søstrene våre og hennes mann og to sønner. Å kjøre fra Steinkjer til Fredrikstad er en lang tur, det tar 11-12 timer. Heldigvis hadde jeg godt selskap.
Mens vi var i Fredrikstad fikk jeg blitt med på to svenske-turer og jeg fikk sett Gamlebyen. Ellers koste vi oss med god mat, film, spill og morsomme samtaler.

Etter ca en uke dro søster og hennes sønn hjem til Steinkjer, mens jeg, dagen etter, dro inn til Oslo for å besøke min mor. Det ble hele tre kinoer på meg mens jeg var i Oslo. Først så mamma og jeg Guardians of the Galaxy (veldig bra!), så gikk jeg alene på Step Up: All In (var visst ikke film for mamma, hehe. Helt grei film), og så ble ei jeg vokste opp med i Oslo og hennes kjæreste med mamma og meg å så Hercules (også bra).
Jeg hadde også litt sightseeing med trikken gjennom gamle trakter. Jeg tok for eksempel bussen til ungdomsskolen jeg gikk på og så meg litt rundt der før jeg tok trikken tilbake en litt annen vei for å se mer gamle og kjente steder.

Jeg koste meg skikkelig både i Fredrikstad og i Oslo, men noe av det jeg kommer til å huske best er da mamma og jeg så en ny musikal av Skjønnheten og Udyret på Christiania Teater. 



Mamma og jeg klar for forestilling. 



Forestillingen er basert på Disney-filmen "Skjønnheten og Udyret", som jeg er veldig glad i. Altså var jeg veldig spent på hvor tro forestillingen ville være i forhold til filmen. Jeg ble ikke skuffet. De fine sangene fra filmen var med, handlingen var ikke endret til noe annet og det var fantastiske kostymer.
Kostymene var noe av det jeg likte best. Kostymene var som i filmen, og der det ikke er fysisk mulig å få til en karakter akkurat som i filmen var det veldig gode løsninger. Som for eksempel Klokksworth (en klokke), Lumiere (lysestaken) og Mrs.Potts (en tekanne).



Et bilde som viser de gode løsningene på kostymene.
Fra venstre (første rekke): Lumiere (lysestake), Babette (støvkost), Skip (tekopp), Mrs.Potts (tekanne), Madame de la Grande Bouche (klesskap) og Clocksworth (klokke).



Mamma og jeg var heldige å ha plasser på første rad oppe på balkongen. Derfra så vi og hørte alt =)
De hadde faktisk med rosen i glassklokken som mister et roseblad etterhvert som tiden går.
Slik så scenen ut før forestillingen begynte: (rosen er øverst i trappen til høyre på bildet, dessverre synes det ikke så godt på dette bildet).



Et litt bedre bilde av hvordan rosen ser ut under glassklokken



Belle i landsbyen i starten av fortellingen (etter intro-fortelling)



 Udyret. Noe annerledes enn i filmen, men veldig bra gjort =)


 Belle leser for Udyret som ikke kan lese (i et king-size bibliotek! Jeg vil ha!)

 Belle og Udyret spiser middag og danser 

 Hele fortellingen var fantastisk. Jeg lo, jeg smilte, hjertet mitt smeltet og jeg sang med. Jeg storkoste med fra begynnelse til slutt. Dette er noe jeg kommer til å leve lenge på =)

Etter forestillingen pakket jeg tingene mine og tok nattoget hjem til Trøndelag. Men jeg ble ikke hjemme særlig lenge. Jeg rakk å ta husvasken og dusjet før pappa kom å så på bilen som bare har stått hjemme siden jeg var uheldig å havnet i en kjedekollisjon i slutten av juli (heldigvis ikke min feil og det gikk bra med alle, bare skader på bilene). Jeg fikk kjørt bilen ned til takst på skadesenteret i byen og de hadde samme mistanke som pappa og meg: at bilen blir kondemnert (å fikse bilen vil bli for dyrt).

Pappa og jeg dro deretter for å besøke farmor og farfar, og mens vi var der så pappa etter ny bil til meg på nettet. Den ettermiddagen endte jeg opp med på kjøpe meg ny bil =)  Dette var fredag 22.august. Allerede mandagen etter fikk jeg telefon fra den skyldige parts forsikringsselskap og fikk penger for den gamle bilen, som skal hentes og fraktes til bilopphøggeriet.

Fra søndag til torsdag var pappa og jeg hos farmor og farfar og fikset på den nye bilen min. Det var ikke så mye som måtte gjøres, men noe av det tok litt tid. Nå er den nye bilen ordna og jeg er lykkelig eier av en liten, lilla Ford Fiesta. Ja, den er faktisk lilla! Noe som passer meg fint siden lilla er yndlingsfargen min ;)




Nå nytes siste helg i ferien =) Go helg alle sammen! :D

Kommentarer

  1. For en herlig ferie og sommer du har hatt, det fortjener du og har arbeidet for. Masse gratulerer med ny, kul bil. Digger kostymene og bildene du har med av forestillingen. Utrolig bra laget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :D
      Ja det var kjempebra laget, kommer ikke til å glemme den forestillingen så lett :P

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018